Naša Kutjevčanka Maja Gjajić nastavlja svoje putovanje Hrvatskom nakon što je proputovala brojnim svjetskim destinacijama i svoje impresije sažela u Oblike vremena i kronotopije, a na redu je izložba u zagrebačkoj Galeriji Šira nakon čega se očekuje Majin povratak u Slavoniju i završna izložba u Osijeku.
Galerija Šira od sinoć ugošćuje još jedno izdanje platforme A4 koja svake godine odabire tandem sastavljen od mladog umjetnika i povjesničara umjetnosti te organizira izložbe u četiri grada koja u sklopu svojih sveučilišta imaju studijske programe povijesti umjetnosti i likovnih akademija – u Splitu, Rijeci, Zagrebu i Osijeku. A4 na taj način podržava i potiče aktivnost studenata i stjecanje novih kompetencija kroz praktično iskustvo.
Od 16. do 23. ožujka izložbom Oblici vremena i kronotopije u Široj će se predstaviti dvije Maje – umjetnica Maja Gjajić uz kuriranje povjesničarke umjetnosti Maje Flajsig. Autorice su, uz mentorstvo svojih profesora, izv. prof. art. Marija Čaušića, doc. art. Vjerana Hrpke (Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku) i dr. sc. Jasne Galjer (Filozofski fakultet u Zagrebu), pobjednice prošlogodišnjeg natječaja nacionalnog programa A4. Nakon izložbe u Galeriji umjetnina u Splitu, Galeriji Kortil u Rijeci, izložba je stigla u Zagreb, a potom slijedi i posljednja destinacija – Osijek.
“Putovati znači vratiti se”, zaključio je nekoć Gabriel Garcia Márquez posljednjim stihovima svoje poetične meditacije o putovanju. Tek po povratku s putovanja doista uviđamo na koji način su se naši sustavi razmišljanja izmijenili i na koji je način naš perceptivni aparat postao izoštreniji. Osjećajući promjenu koja nadolazi, pokušavajući sačuvati trenutke koji su ponekad od formativnog značenja, otjelovljujemo svoje uspomene. Tako nova iskustva različitih vremena i prostora prožimaju umjetničke vrste poput putopisa, dokumentarnih filmova i fotografskih serija. Taj kreativni impuls kojeg iskustva putovanja potiču, Maja Gjajić je istraživala u svom radu „Arhiva sjećanja” ponukana svojim brojnim putovanjima koja su se odvila u zadnje dvije godine, a koja su prethodila pandemiji koja je zaustavila njihov daljnji slijed. Promišljajući putovanje kao način učenja koji u teorijskom kontekstu implicira sociološka, antropološka, povijesna i umjetnička razmatranja kretanja ljudi kroz vrijeme i prostor, umjetnica je svoje radove izvodila in situ, tijekom samih putovanja. Rezultate njenog umjetničkog istraživanja predstavljaju dvije knjige umjetnika, svojevrsni putopisi, koji objedinjuju grafičke otiske i fotografije izvedene u alternativnim fotografskim tehnikama cijanotipije i Van Dyke Brown-a. Narativna struktura knjiga kronološki prati posjećena odredišta, odnosno vizualne dnevničke zabilješke i interpretacije različitih karakteristika mjesta, vremena ili osoba koje je autorica upoznala i spoznala na tim putovanjima, ali i promjene koje su se događale unutar nje same. One su otjelovljene i u prostornoj instalaciji koja obuhvaća memorabilije prikupljene na putovanjima te metalne matrice čija je izvedba vezana za pojedini posjećeni grad i podneblje. U vremenu ograničenih kretanja, kad je svako putovanje onemogućeno ili neizvjesno, rad Maje Gjajić postaje još aktualniji. On predstavlja osobni spomen na pojedina putovanja, ali i uopće na vrijeme kad je putovanje bilo moguće, koje iz novodobivene perspektive promatramo s odmakom i kritički. Ideja pjesnika Velemira Hlebnikova koji je htio sve stanovnike Rusije smjestiti u svojevrsne staklene kuće s kotačima kako bi tako putujući mogli vidjeti čitav svijet (a istovremeno biti viđeni), danas se više i ne čini toliko neobičnom. Naposljetku, i dalje ipak putujemo, ali u vlastite nutrine, gdje se kriju brojna sjećanja na različita mjesta, a koja postaju time stvarnija što se češće za njima poseže. Tako radovi Maje Gjajić upućuju na takva prisjećanja, prepričavanje doživljaja i promatranja fotografija s putovanja. Oni su poticaj za osvrt na sva mjesta koja su nas izmijenila, no možda i bitnije, radovi Maje Gjajić poticaj su za iznalaženje strategija nekih drugačijih putovanja.
Više priča
DVD Vetovo organizira radionice za djecu
Mali princ osigurao sredstva za provedbu projekta KOMUNIKACIJA JE IN
Odobrena tri projekta prekogranične suradnje ukupne vrijednosti 80 tisuća eura