6. kolovoza 2021.

Kutjevački.hr

INFORMATIVNI PORTAL GRADA KUTJEVA

Djeca i mobiteli – kad je previše?

Mali razgovori - veliki poticaji - Ana Helena Galić

Zanimljiva je informacija iz 2019. godine da 94.7% učenika viših razreda Osnovne škole Zdenka Turkovića u Kutjevu posjeduje svoj mobitel.

Mobitele uglavnom gledamo u vremenskim okvirima i roditelji u većini slučajeva kontroliraju koliko njihova djeca vremena provedu na mobitelima, ali zapravo je važnije pitanje kako ga koristiti u funkciji razvoja i boljitka djeteta, a ne koliko.

U suvremenom svijetu djeca su okružena mobitelima, neizbježna je uporaba tehnologije te je stil života promijenjen. Dokazano je da mobiteli utječu na kvalitetu spavanja, količinu kretanja, mentalno zdravlje i prehranu te je važno što ranije educirati roditelje o tome gdje povući liniju, što je u redu, a što ne. Jednako je loša opcija, kao dopustiti djetetu da bude 24 sata na mobitelu, potpuno ga izolirati od tehnologije jer informatička pismenost postaje jedna od najtraženijih vještina u obrazovanju i radu.

Budući da djeca nemaju vještinu samokontrole, odgovornost je roditelja da usmjere dijete kvalitetnijem korištenju mobitela.

 

Američka pedijatrijska akademija izdala je smjernice za preporučeno vrijeme pred ekranima 

  • Djeci mlađoj od 18 mjeseci zbog neurološkog razvoja nije preporučljivo prikazivati ikakve ekrane.
  • Djeci u dobi od 18 do 24 mjeseci se može postupno uvesti visoko kvalitetne programe koje dijete treba gledati zajedno s roditeljima radi većeg razumijevanja.
  • Djeci od dvije do pet godina preporuča se jedan sat dnevno ekrana kvalitetnih programa.
  • S djecom starijom od 6 godina treba postići dogovor kako, koliko i zašto.

“Djeca trebaju razmišljati, igrati se, razvijati, izučavati svijet, a ne ono što znaju temeljiti na sadržaju koji im serviraju drugi.”

Steve Jobs

Jedno vrijeme bili su aktualni članci o tome da Bill Gates i Steve Jobs svojoj djeci do puberteta nisu dopuštali korištenje mobitela i da su odgojili svoju djecu bez tehnologije. Takav stav ima smisla – brojna istraživanja pokazuju da uporaba pametnih telefona može biti opasna za dječji mozak.

No, čovječanstvo napreduje, od pametnih telefona i tehnologije ne možemo pobjeći, ali možemo naučiti svoju djecu kako da iskoriste potencijal i pozitivne strane tehnologije, a izbjegnu negativne.

Što psihologija kaže, kako to učiniti?

     1. Budite dobar uzor

Djeca velikim dijelom uče opažanjem roditelja, u njemu vide idola i oponašaju što on radi. Djeca uče ono što VIDE,  a ne ono što čuju. Ako roditelj ljutnju pokazuje povišenim tonom i agresijom i dijete će to početi raditi, bez obzira na upozorenja roditelja da to ne čine. Roditelji sami sebi trebaju postaviti granice i poštivati ih, kako općenito, tako i vezano za korištenje mobitela.

     2. Postavite pravila

Dosljednost u odgoju stvara zrele pojedince – poruku da roditelji misle ozbiljno i da im se može vjerovati. Važno je u postavljanju pravila poslušati i mišljenje djeteta. Djeca ne vole pravila – zato je važno ne odustati i biti dosljedan. Ukoliko jednom popustite, pravilo pada u vodu. Pravila mogu biti: Bez mobitela prije spavanja ili bez mobitela za vrijeme jela. (to važi i za roditelje 😊)

     3. Educirajte djecu o negativnim posljedicama korištenja mobitela

Pravilo, uz objašnjenje, na dječjem jeziku ima veći efekt. Jako je pogrešno djetetu reći: „Ne smiješ koristiti mobitel prije spavanja jer sam ja tako rekla/rekao.“ S djetetom treba razgovarati i reći mu da će bez mobitela ljepše, mirnije i ugodnije zaspati. Što ranije objasnite djeci zašto je važno umjereno i pravilno koristiti mobitele. Izbjegavajte špijuniranje jer to djetetu daje poruku da vam ne može vjerovati. Nasilje preko interneta se sve češće događa i važno je s djetetom razviti odnos potpunog povjerenja i sigurnosti kako bi se u slučaju problema obratilo prvo vama za pomoć.

     4. Napravite raspored

Odredite točan dan i vremenski period kada dijete koristi mobitel. Djeca brzo usvajaju navike, znat će točno što ga čeka i kada te će manje prigovarati ukoliko se budete pridržavali pravila.

     5. Pomozite im pronaći zamjenske aktivnosti

Najlakše je oduzeti mobitel, no što onda kad dijete ne zna što bi radilo? Djeca su po prirodi znatiželjna i kreativna i treba im samo mali poticaj. Razvijajte kod djece osjećaj autonomije, neka samo bira što će raditi. Predložite im kreativne i društvene igre kako bi razvijali socijalne vještine, neka se igraju na zraku ili bave sportom.

Konačno, koje su prednosti dječjeg korištenja mobitela?

Djeca imaju neograničenu mogućnost učenja, komunikaciju s vršnjacima, a posjedovanje mobitela uči ih odgovornosti i razvijanju vještina korištenja novih tehnologija. U tome svemu ključan je RODITELJ kao instruktor – kada i kako koristiti mobitel. Uključite se u život svoje djece i svojim primjerom naučite ih kvalitetnoj uporabi modernih tehnologija.

Piše: Ana Helena Galić, mag. psych.